Integritetspolicy

Vi är medvetna om att du har förtroende för oss. Därför ser vi det som vårt ansvar att skydda din integritet. På den här sidan berättar vi vilka uppgifter vi samlar in när du använder vår webbplats, varför vi samlar in dessa uppgifter och hur vi använder dem för att förbättra användarupplevelsen. Så förstår du exakt hur vi arbetar. Denna integritetspolicy gäller för tjänster och kommunikation via 4PS och dess allmänna e-postadresser. Observera att 4PS inte ansvarar för integritetspolicyn på andra webbplatser och från andra källor. Genom att använda denna webbplats och allmänna e-postadresser anger du att du accepterar integritetspolicyn. 4PS respekterar integriteten hos alla användare av webbplatsen och ser till att de personuppgifter som du lämnar till oss behandlas konfidentiellt.

Senaste uppdatering: oktober 2025

4PS TJÄNSTER, WEBBPLATSER och APPS

 

4PS Construction Software AB (”4PS”) är en del av Hilti-koncernen. 4PS och alla andra enheter inom Hilti Group (”Hilti”) har inte bara ett rykte om sig att tillhandahålla kvalitetsprodukter, inklusive programvara och tjänster, och utmärkt kundservice, utan är också engagerade i att skydda din integritet.

 

Oavsett om du är ny på 4PS eller har använt våra tjänster under en tid, vänligen läs detta meddelande noggrant. Om du har en oro, ett klagomål eller en fråga angående vår hantering av dina personuppgifter, vänligen kontakta 4PS dataskyddskontor genom att använda vårt webbformulär.

 

Denna sekretesspolicy gäller inte för andra företags eller individers aktiviteter, inklusive deras tjänsteerbjudanden, till exempel produkter eller webbplatser som kan visas för dig i sökresultat, reklam för 4PS-tjänster, webbplatser som kan innehålla 4PS-tjänster eller andra webbplatser som är länkade från våra tjänster.

 

Denna integritetspolicy beskriver hur vi samlar in, behandlar och använder dina personuppgifter i vår egenskap av personuppgiftsansvarig, till exempel när du använder 4PS webbplats. När våra kunder använder vissa tjänster eller 4PS-applikationer kan vi behandla personuppgifterna för deras auktoriserade användare, på uppdrag av kunden som deras personuppgiftsbiträde. I dessa fall är kunden personuppgiftsansvarig och ansvarar för de flesta aspekterna av behandlingen. Därför gäller denna integritetspolicy inte för 4PS personuppgiftsbiträdesverksamhet. Detaljerade beskrivningar av våra behandlingsaktiviteter som personuppgiftsbiträde finns i de avtalsvillkor som gäller för den relevanta appen eller tjänsten.

 

Adressen till vårt huvudkontor är:

 

4PS B.V. (4PS B.V.)

Keplerlaan, 16,

6716 BS Ede – Gelderland

Nederländerna

 

ägs till 100% av

 

Hilti Aktiengesellschaft (Hilti ”AG”)

Feldkircherstrasse 100,

9494 Schaan

LIECHTENSTEIN

 

Förutom 4PS B.V. och/eller Hilti AG är din huvudsakliga lokala motpart den enhet som du har ingått avtal med (till exempel den enhet som anges på ditt kontrakt eller din faktura). Se avsnitt2 för en fullständig lista över Hilti-koncernens enheter.

 

Begreppet ”personuppgifter” i denna integritetspolicy avser all information som rör en identifierad eller identifierbar fysisk person (”registrerad”) – oavsett om informationen har tillhandahållits av dig eller erhållits på annat sätt. En identifierbar fysisk person är en person som kan identifieras, direkt eller indirekt, genom hänvisning till en identifierare såsom ett namn, ett Hilti-identifikationsnummer eller andra tekniska online-identifierare.

Innehållsförteckning

  1. Information som är specifik för din lokala 4PS-enhet
  2. Vem är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter och ansvarar för att de hanteras på rätt sätt?
  3. Vilka typer av personuppgifter samlar 4PS in, behandlar och använder?
  4. Varför och med vem delar vi personuppgifter?
  5. Kommer personuppgifter att överföras till utlandet och hur kommer de i så fall att skyddas?
  6. För vilka ändamål använder vi personuppgifter?
  7. Hur länge lagrar vi personuppgifter?
  8. Vilka valmöjligheter har du när det gäller integritet?
  9. Vad gör vi för att skydda dina personuppgifter?
  10. Cookiepolicy – Information om vår användning av cookies och liknande tekniker

Cookies för funktionell/teknisk prestanda

Icke-väsentliga cookies

Våra betrodda spårnings- och annonspartners

  1. Länkar till andra webbplatser som inte tillhör 4PS
  2. Efterlevnad och samarbete med tillsynsmyndigheter
  3. Hur kommuniceras ändringar av denna integritetspolicy?
  4. Kontakta oss

 

 

 

1.        Information som är specifik för din lokala 4PS-enhet

 

4PS Construction Software AB

Bolagsratt Sundvall AB
Box 720
Sundsvall

Sverige

 

Kontaktuppgifter till vårt dataskyddskontor är:

4PS-privacy@4ps.nl

 

 

Den nationella dataskyddsmyndigheten är:

Integritetsskyddsmyndigheten (”IMY”)

Fysisk adress: Fleminggatan 14, 112 26 Stockholm, Sverige

Postadress: Integritetsskyddsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm

https://www.imy.se

 

Denna integritetspolicy är baserad på kraven i den allmänna dataskyddsförordningen (”GDPR”). Hilti Group tillämpar GDPR-standarden som en baslinje över hela världen på grund av sitt åtagande enligt Binding Corporate Rules (”BCR”) att upprätthålla dataskyddspraxis av hög kaliber. Trots detta följer 4PS även lokala dataskyddslagar i de fall de skiljer sig åt eller ger en högre skyddsstandard än GDPR.

Din lokala dataskyddslag är: Lagen med kompletterande bestämmelser till dataskyddsförordningen (SFS 2018:218) och förordningen med kompletterande bestämmelser till dataskyddsförordningen (SFS 2018:219) om genomförande av dataskyddsförordningen.

 

2.        Vem är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter och ansvarar för att de hanteras på rätt sätt?

 

4PS agerar som personuppgiftsansvarig och ansvarar för insamling, behandling och användning av personuppgifter i egenskap av leverantör av tjänster, webbplatser och appar, i de flesta fall och beroende på den begärda tjänsten tillsammans med ett eller flera av sina dotterbolag. För en fullständig lista över Hiltis enheter och för att lära dig mer om förhållandet mellan Hilti och dess dotterbolag, se vår BCR.

 

3.        Vilka typer av personuppgifter samlar 4PS in, behandlar och använder?

 

I tabellen nedan beskrivs de typer av personuppgifter som vi kan komma att samla in, behandla och använda i samband med våra tjänster, webbplatser och appar. Detta inkluderar inte bara information som vi aktivt samlar in under våra interaktioner med dig, utan även information som du tillhandahåller oss via vårt kundtjänstteam, konsulter, projektledare och säljteam. Dessutom ingår uppgifter som vi kan få från allmänt tillgängliga källor eller betrodda tredjepartsleverantörer.

Du kan själv välja om du vill använda våra tjänster, besöka våra webbplatser, installera våra appar eller lämna personuppgifter till oss. Under vissa omständigheter kan det dock hända att du inte kan använda delar av våra tjänster eller webbplatser om du inte lämnar vissa personuppgifter till oss. Dessutom kan vi vara juridiskt skyldiga att samla in vissa personuppgifter från dig för att kunna genomföra det relevanta avtalet för användning av våra appar eller andra tjänster.

De kategorier av personuppgifter som vi samlar in och behandlar skiljer sig åt beroende på vilka av våra tjänster, webbplatser och appar du använder. Exempel på datapunkter för var och en av kategorierna finns i följande tabell:

 

Identifierare och kontaktuppgifter Kommersiell data och transaktionsdata Enhet, användning och tekniska data Plats data Kommunikationsdata
Cookies som identifierar din webbläsare på ett unikt sätt;

 

Handtag för sociala medier; och

 

Profilfoto.

 

Användarpreferenser (till exempel önskade språkinställningar);

 

Automatiskt skapade loggfiler för felsöknings- och säkerhetsändamål (till exempel för att övervaka och avvärja IT-hot), och i undantagsfall, till exempel när funktionsstörningar, fel eller säkerhetsincidenter har inträffat, en manuell analys av loggarna som utförs av oss eller av våra auktoriserade tjänsteleverantörer. Vi förbehåller oss också rätten att utvärdera loggfilerna för statistiska ändamål;

 

Namn, URL och mängd data som överförts för den begärda filen, om hämtningen av data lyckades;

 

Skärmupplösning och färgdjup;

 

IP-adress, operativsystem, typ av webbläsare, version, konfiguration och installerade plugins; och

 

Namn på internetleverantör och andra typer av dator- och anslutningsrelaterad information som är relevant för att identifiera din typ av enhet.

 

 

För följande datapunkter samlas även datum och tid för begäran in:

 

URL och IP-adress till den webbplats från vilken du besökte, eller som hänvisade till, vår webbplats och URL-klickström genom och från webbplatsen;

 

Undersidor som besöks, funktioner som används, länkar som följs och tid som spenderas på sidan – för vår webbplats och våra appar;

 

Information om enhetshändelser, till exempel krascher, systemaktivitet och maskinvaruinställningar.

 

Leverans och öppning av meddelanden för våra appar.

För- och efternamn;

 

Yrkestitel/roll;

 

Telefon- och faxnummer;

 

E-postadress;

 

Fysisk adress;

 

Användarnamn och lösenord;

 

Kontakt-ID (unik teknisk identifierare);

 

4PS kontonummer;

 

Självbeteckning som antingen privat eller professionell användare;

 

Land

 

Språk.

 

 

Shoppinghistorik, inklusive öppna och slutförda transaktioner;

 

Serviceförfrågningar och beställningar;

 

Betalnings- och bankinformation;

 

Momsregister och tull- och punktskatter;

 

Deltagande i kampanjer eller evenemang;

 

Prenumeration på nyhetsbrev, anmälan till kampanjer, användning av specialerbjudanden;

 

Samtycken och tillstånd beviljade;

 

Registrering, framsteg och slutförandestatus för varje order eller tjänst (till exempel status för slutförd utbildning för kundens anställda); och

 

Datum för senaste kontakt.

Alla enhets-, användnings- och tekniska data som samlas in för icke-registrerade användare (listade ovan) samt följande datapunkter:

 

Inmatade söktermer;

 

Tjänster/produkter som besökts eller sökts på webbplatsen och programvara som laddats ner;

 

Unikt ansökningsnummer; och

 

Om du använder den mobila versionen av tjänsterna, webbplatserna och apparna: information om hårdvarumodell och operativsystem, nätverk inklusive telefonnummer för din mobila enhet, version av använda tjänster, webbplatser och appar, internetleverantör och andra typer av enhets- och anslutningsrelaterad information som är relevant för att förbättra de mobila tjänsterna, webbplatserna och apparna, ansluta till våra servrar, möjliggöra och underlätta synkroniseringstjänster och support för mobilapparna. Hilti kan associera dina enhetsidentifierare eller telefonnummer med ditt Hilti-konto.

Relativ plats, med hjälp av olika tekniker för att bestämma plats upp till stadsnivå, inklusive IP-adress.

 

Innehåll i all kommunikation som skickas via våra tjänster, webbplatser och appar, inklusive all information som publiceras i sociala grupper på allmänt tillgängliga webbplatser eller på annat sätt delas med Hilti, 4PS och/eller andra användare, samt chattutskrifter;

 

Datum och tid för chatten;

 

Telefoninspelningar och utskrifter av samtal med 4PS kundtjänst;

 

enkätsvar, recensioner, betyg och andra typer av feedback som tillhandahålls i kommunikation med 4PS och/eller Hilti (till exempel via e-post, chatt, telefon eller SMS); och

 

Personuppgifter som finns i avtal, kommunikation och affärsbrev.

 

 

4.        Varför och med vem delar vi personuppgifter?

 

Vi säljer, byter eller hyr inte ut dina personuppgifter.

För de ändamål som anges i avsnitt6 i denna Integritetspolicy lämnar vi ut, överför eller på annat sätt delar dina personuppgifter med andra enheter inom Hilti-koncernen i den utsträckning som beskrivs i avsnitt5 eller enligt vad du samtycker till i ett specifikt sammanhang (till exempel när du samtycker till andra typer av dataöverföringar i samband med att du registrerar dig för en specifik tjänst). För en fullständig lista över Hilti-enheter, se avsnitt2 . När vi delar personuppgifter följer vi strikt tillämplig lag.

Vi kan komma att dela personuppgifter med företag, organisationer eller individer utanför Hilti-koncernen enligt följande (med förbehåll för ditt föregående samtycke om så krävs enligt tillämplig lag)

Tjänsteleverantörer: Vi tillhandahåller dina personuppgifter till våra tredjepartsleverantörer för att tillhandahålla, stödja och förbättra våra produkter och tjänster, inklusive vår tekniska infrastruktur. Dessa företag tillhandahåller tjänster som datahosting, utveckling av webbsidor och relaterade underhållsverktyg, konfiguration och parametrisering av webbsidor, skapande av formulär relaterade till webbsidor, transportörer, CRM, CMP, verktyg för insamling av kundfeedback, kvalitativ forskning, autentiseringssystem, bedrägeridetektering och kundsupport. Varje tjänsteleverantör har endast tillgång till sådana personuppgifter som behövs för att utföra sina specifika uppgifter, och endast för att utföra dessa. Vi ser till att det finns lämpliga avtalsåtgärder på plats med varje tjänsteleverantör som binder dem till lämpliga säkerhets- och sekretessförpliktelser i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.

Partners för reklam, marknadsföring och analys: 4PS använder tredjeparts reklam-, marknadsförings- och analystekniker, inklusive sådana som stöder våra reklam- och marknadsföringsinsatser (t.ex. reklamnätverk, reklammätningstjänster och analysleverantörer, remarketingleverantörer etc.) för att: tillhandahålla statistik och analys om hur människor använder 4PS produkter och tjänster, inklusive våra webbplatser, och leverera reklam till dig på våra webbplatser och andra webbplatser du besöker, inklusive riktat innehåll. Dessa tredjepartspartners kan få information om dig eller om dina aktiviteter på vår webbplats direkt från oss eller genom tredjepartscookies som placeras på 4PS webbplats (se avsnitt10 ).

Betalningsprocessorer: När du gör en betalning för 4PS-tjänster lämnar vi ut betalningsuppgifter till den tredjepartsbetalningsförmedlare som du har valt.

Användargenererat innehåll: När du kommenterar eller skriver inlägg på våra sidor på sociala medier eller i våra communityforum kan denna information också ses, samlas in eller användas av tredje part.

Din arbetsgivare eller organisation: När du skapar ett konto med en e-postadress som tilldelats dig som anställd, uppdragstagare eller medlem i en organisation (till exempel yourname@youremployer.com), kan den organisationen hitta ditt konto och vidta vissa åtgärder avseende dess inställningar och behörigheter.

Företagstransaktioner: Vi kan dela dina personuppgifter med faktiska eller potentiella förvärvare, deras representanter och andra relevanta deltagare i händelse av, eller som en del av due diligence för, en föreslagen eller faktisk omorganisation, försäljning, fusion, konsolidering, joint venture, tilldelning, överföring eller förändring av kontroll som involverar hela eller en del av 4PS och/eller Hiltis verksamhet eller tillgångar, inklusive i samband med konkurs eller liknande förfaranden. I händelse av en företagstransaktion kommer vi att göra vårt bästa för att meddela dig om eventuella förändringar i kontrollen av dina personuppgifter, samt vilka val du kan ha.

Av juridiska skäl: Utan begränsning omfattar detta fall där vi är skyldiga att dela personuppgifter för att uppfylla en rättslig skyldighet, eller för att svara på ett bindande domstolsbeslut, administrativ eller rättslig process såsom en stämning eller myndighetsrevision, eller en begäran från brottsbekämpande myndigheter eller tillsynsmyndigheter. Om vi beslutar att lämna ut personuppgifter i ett sådant sammanhang kommer vi också att överväga olika sätt att minska omfattningen av utlämnandet, till exempel genom att redigera de personuppgifter som lämnas ut i den utsträckning det är möjligt för att uppfylla begäran. Vi kan också lämna ut personuppgifter till juridiska rådgivare inom ramen för deras representativa eller rådgivande roll till 4PS.

 

5.        Kommer personuppgifter att överföras till utlandet och hur kommer de i så fall att skyddas?

 

4PS och Hiltis datalagringsplatser väljs för att möjliggöra effektiv drift, förbättra prestanda och skapa redundans för att skydda data i händelse av avbrott eller andra problem. Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att de uppgifter vi samlar in enligt denna integritetspolicy behandlas i enlighet med dess bestämmelser och kraven i tillämplig lag, oavsett var uppgifterna finns.

Det är 4PS policy att endast lagra dina personuppgifter i länder där den tillämpliga dataskyddslagstiftningen ger samma nivå av dataskydd som i EU/EES. På grund av viss affärsverksamhet, tekniska begränsningar eller andra omständigheter kan vi dock behandla dina personuppgifter utanför det land där du befinner dig. I dessa fall gäller följande:

 

Beslut om adekvat skyddsnivå: Vissa mottagare utanför EES befinner sig i ett land för vilket Europeiska kommissionen har utfärdat ett beslut om adekvat skyddsnivå. I sådana fall erkänns överföringen därmed som föremål för en adekvat nivå av dataskydd ur ett europeiskt dataskyddslagsperspektiv (artikel 45 i GDPR) och därmed krävs inga ytterligare mekanismer för att skydda dina personuppgifter.

 

Andra överföringsmekanismer: Andra mottagare av dina personuppgifter befinner sig i ett land för vilket Europeiska kommissionen inte har utfärdat ett beslut om adekvat skyddsnivå. I dessa fall gäller följande:

  • För interna överföringar mellan enheter inom Hilti-koncernen: Hilti har antagit bindande företagsregler (”BCR”) för att underlätta en säker och korrekt överföring av personuppgifter mellan Hilti-koncernens enheter. Därför kan vi förlita oss på Hiltis BCR som en säker metod för dataöverföringar enligt Art. 47 GDPR.

Utöver Hilti BCR har Hilti också ingått standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter till tredje land av den 4 juni 2021 mellan alla Hilti Group-enheter för att säkerställa en kompatibel överföring av personuppgifter där Hilti BCR inte skulle betraktas som en giltig mekanism.

 

  • För externa överföringar utanför Hilti Group: Genom att ingå lämpliga dataöverföringsavtal baserade på standardavtalsklausuler som avses i art. 46(2)(c) GDPR eller på annat lämpligt sätt, som är tillgängliga via de kontaktuppgifter som anges i avsnitt1 i denna sekretesspolicy, har vi fastställt att alla mottagare utanför EES kommer att tillhandahålla en adekvat nivå av dataskydd för personuppgifter och att lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder finns på plats för att skydda personuppgifter mot oavsiktlig eller olaglig förstörelse, oavsiktlig förlust eller ändring, obehörigt utlämnande eller obehörig åtkomst och mot alla andra olagliga former av behandling. All vidareöverföring (inklusive till våra dotterbolag utanför EES) är föremål för lämpliga krav på vidareöverföring i enlighet med tillämplig lag.

 

Slutligen kan 4PS i undantagsfall förlita sig på undantaget att överföringen av dina personuppgifter är (1) nödvändig för att fullgöra ett avtal mellan dig och 4PS; eller (2) nödvändig för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk i enlighet med artikel 49(1)(b) respektive (e) GDPR och motsvarande bestämmelser i lokal lagstiftning.

Hilti har implementerat tekniska och organisatoriska åtgärder som anger de tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder och förfaranden som Hilti åtar sig, som ett minimum, för att upprätthålla och skydda säkerheten för personuppgifter som behandlas, inklusive data i transit. 4PS Cyber- och IT-säkerhetspolicy är utvecklad i enlighet med ISO 27001-standarden.

 

6.        För vilka ändamål använder vi personuppgifter?

 

4PS förbättrar kontinuerligt sina tjänster, webbplatser och appar för att inte lagra personuppgifter längre än nödvändigt för de ändamål som beskrivs i detta avsnitt och/eller enligt vad som krävs eller tillåts enligt tillämplig lag.

 

Följande tabell ger en översikt över behandlingsaktiviteterna för 4PS tjänster, webbplatser och appar, inklusive deras syfte, vilken typ av personuppgifter som berörs och den rättsliga grunden för behandlingen.

  Ändamålet med behandlingen Kategori av personuppgifter som behandlas Rättslig grund för behandling
1 För att tillhandahålla, underhålla, skydda, förbättra och utveckla våra tjänster, webbplatser och appar, och för att skydda 4PS och våra kunder . ·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Enhets-, användnings- och tekniska data

·        Platsdata

·        Kommersiell information och transaktionsdata

·        Kommunikationsdata

Behandlingen av dina personuppgifter är:

– som krävs för upprättande, genomförande eller fullgörande av ett avtal mellan 4PS och våra kunder; eller

– nödvändigt för 4PS legitima intressen, till exempel för att identifiera dig som kund, anpassa webbplatsen till dina inställningar, anpassa och förbättra din kundupplevelse, säkra våra tjänster, webbplatser och appar och för 4PS försvar av rättsliga anspråk eller för att stödja interna utredningar.

2 För att hantera alla delar av avtalsförhållandet mellan 4PS och våra kunder, inklusive att säkerställa leverans av serviceorder. ·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Kommersiell information och transaktionsdata

·        Enhets-, användnings- och tekniska data

·        Kommunikationsdata

 

 

Behandlingen av dina personuppgifter krävs för att upprätta, verkställa eller fullgöra ett avtal mellan 4PS och våra kunder.
3 För att du ska kunna använda våra tjänster, webbplatser och appar. ·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Enhets-, användnings- och tekniska data

·        Kommersiell information och transaktionsdata

·        Kommunikationsdata

 

Behandlingen av dina personuppgifter för att möjliggöra din användning av våra tjänster, webbplatser och appar är:

– baserat på ditt samtycke;

– som krävs för upprättande, genomförande eller fullgörande av ett avtal mellan 4PS och våra kunder; eller

– nödvändigt för 4PS legitima intressen, till exempel för att identifiera dig som kund, anpassa webbplatsens prestanda till dina inställningar och anpassa din användarupplevelse.

4 För att förhindra missbruk eller olaglig användning av våra produkter, tjänster, webbplatser, appar och varumärket  4PS och/eller Hilti, säkerställa efterlevnad av rättsliga skyldigheter, möjliggöra tvistlösning och verkställighet av våra avtal. ·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Kommersiell information och transaktionsdata

·        Enhets-, användnings- och tekniska data

 

 

Behandlingen av dina personuppgifter är:

– nödvändigt för 4PS efterlevnad av en rättslig förpliktelse; eller

– nödvändigt för 4PS legitima intressen, såsom att skydda våra immateriella rättigheter och annan kommersiell information och möjliggöra tvistlösning och verkställighet av våra avtal.

5 Förbereda och administrera utbildningar som beställs av kunden och tillhandahålla dokumentation/intyg om att de har genomförts till kunden på begäran. ·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Affärs- och transaktionsdata

·        Enhets-, användnings- och tekniska data

 

Behandlingen av dina personuppgifter krävs för att upprätta, verkställa eller fullgöra ett befintligt avtal mellan 4PS och våra kunder.

 

6 För att svara på dina frågor och förfrågningar som du gör i samband med tillhandahållande av teknisk support eller andra kundtjänster, inklusive via telefon eller chatt med 4PS kundtjänst eller 4PS community-plattformar. ·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Enhets-, användnings- och tekniska data

·        Kommersiell information och transaktionsdata

·        Kommunikationsdata

 

Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för 4PS berättigade intresse av att hantera och besvara respektive förfrågan som annars inte kan uppfyllas.
7 För att göra vår webbplats mer användarvänlig och för att få insikt i användningsbeteendet hos webbplatsbesökare och användare av våra appar och program, på pseudonym basis och över flera enheter, för reklam- och marknadsundersökningsändamål och för att göra det möjligt för oss att skräddarsy webbplatsinnehåll efter individuella preferenser.

För att utföra analyser, generera försäljnings- och trafikmönster samt analysera och förbättra reklamens effektivitet, både på anonym basis (till exempel genom att sammanställa data) och på individuell basis (om det är tillåtet enligt lag).

För att generera och överföra målgruppslistor till våra betrodda reklampartners för reklamkampanjer (se avsnitt4 för mer information om utlämnandet).

·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Enhets-, användnings- och tekniska data

·        Kommersiell information och transaktionsdata

·        Kommunikationsdata

Behandlingen av dina personuppgifter för att utföra användnings- och beteendeanalyser på individuell nivå för reklam- och marknadsundersökningsändamål baseras på ditt samtycke.

 

Behandlingen av dina personuppgifter för att generera och överföra målgruppslistor baseras på vårt berättigade intresse av att effektivt driva reklamkampanjer och rikta in oss på relevanta målgrupper.

8 För att genomföra kundundersökningar, inklusive allmänna marknadsundersökningar eller undersökningar av våra kunders behov och åsikter om specifika produkter och ämnen, samla in och analysera kundfeedback relaterad till erfarenhet av våra tjänster, webbplats eller appar.  Om du är berättigad till en undersökning kommer vi att tillhandahålla den till dig via en av samma kanaler som vi använder för direktmarknadsföring som beskrivs i syfte 11. ·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Kommersiell information och transaktionsdata

·        Kommunikationsdata

Behandlingen av dina personuppgifter:

– är baserad på ditt samtycke; eller

– är nödvändigt för insamling och analys av kundfeedback för 4PS legitima intresse av att förbättra våra produkter och tjänster baserat på kundernas erfarenheter och åsikter.

 

9 För att utvärdera om du är berättigad till vissa typer av erbjudanden, produkter eller tjänster. ·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Kommersiell information och transaktionsdata

 

Behandlingen av dina personuppgifter:

– är baserad på ditt samtycke; eller

– kan vara nödvändigt för 4PS berättigade intresse av att säkerställa att vi ger dig korrekt information om din behörighet till vissa erbjudanden, produkter eller tjänster.

10 För att kommunicera med dig i andra frågor (till exempel för att skicka påminnelser, tekniska meddelanden, uppdateringar, information om kommande ändringar av våra tjänster, säkerhetsvarningar, support- och administrativa meddelanden eller servicebulletiner). ·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Kommersiell information och transaktionsdata

·        Kommunikationsdata (beroende på kanal)

 

Behandlingen av dina personuppgifter:

–                   är nödvändigt för 4PS berättigade intresse av att förse dig med väsentlig information relaterad till din användning av 4PS tjänster, webbplatser och appar; eller

–                   baseras på 4PS rättsliga skyldighet i samband med produktsäkerhet.

11 För att ge dig information om produkter och tjänster som kan vara av intresse för dig via traditionell post, e-post, telefon, fax, text/SMS, MMS, snabbmeddelanden och sociala medier, inklusive periodiskt sändande av reklammaterial för 4PS tjänster och 4PS kampanjer som är särskilt avsedda för dig (direktmarknadsföring).

 

För att administrera tävlingar, prisdragningar eller andra aktiviteter eller evenemang som du frivilligt har deltagit i.

·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Kommersiell information och transaktionsdata

 

Behandlingen av dina personuppgifter för att skicka dig marknadsförings- eller reklamkommunikation är:

– baserat på ditt samtycke; eller

– i undantagsfall, baserat på vårt berättigade intresse av att marknadsföra vår verksamhet till befintliga och tidigare kunder.

 

12 För att generera leads, genomföra försäljningsaktiviteter och upprätthålla vår CRM-process (Customer Relationship Management). ·        Identifierare och kontaktuppgifter

·        Kommersiell information och transaktionsdata

Behandlingen av dina personuppgifter baseras på våra legitima intressen av att främja och driva vår verksamhet och öka vår kundbas.

 

7.        Hur länge lagrar vi personuppgifter?

 

Vi lagrar inte dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för de ändamål för vilka de behandlas (se6 ), i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning. När ändamålet har uppnåtts raderar vi dina personuppgifter i enlighet med vår policy för lagring och radering av uppgifter eller så vidtar vi lämpliga åtgärder för att anonymisera dem så att du inte längre kan identifieras. Våra datalagringsperioder sträcker sig i allmänhet från 3-10 år.

Följande faktorer påverkar normalt lagringstiden:

  • Nödvändigheten av behandlingen för tillhandahållandet av våra tjänster, webbplatser och appar: Detta inkluderar sådant som att genomföra ett avtal med dig, underhålla och förbättra våra tjänster, webbplatser och appar, säkerställa säkerheten i våra system och upprätthålla lämpliga affärs- och finansiella register. De flesta av våra lagringstider bestäms utifrån denna allmänna regel.

 

  • Behandling baserad på ditt samtycke: När behandlingen av dina personuppgifter grundar sig på ditt samtycke kommer vi att upphöra med behandlingen när du återkallar ditt samtycke och radera uppgifterna, såvida vi inte har andra rättsliga grunder för behandlingen.

 

  • Juridiska eller andra liknande skyldigheter: Skyldigheter att lagra uppgifter kan följa av lagar eller förordningar eller, under vissa omständigheter, av officiella beslut från domstolar eller andra myndigheter. Personuppgifter kan också behöva lagras i samband med pågående eller potentiella rättstvister.

8.        Vilka valmöjligheter har du när det gäller integritet?

 

Ditt förtroende gör att våra tjänster, webbplatser och appar fungerar bättre för dig. Vi håller dina personuppgifter privata och säkra och ger dig kontroll över dina sekretesspreferenser.

 

Vi strävar efter att underhålla våra tjänster, webbplatser och appar på ett sätt som skyddar information från oavsiktlig eller skadlig förstörelse. På grund av detta kan vi, efter att du har raderat information från våra tjänster, webbplatser eller appar, behålla kvarvarande kopior på våra aktiva servrar och ta bort information från våra säkerhetskopieringssystem först efter vissa tidsramar, i enlighet med tillämplig lag (se avsnitt ).7

 

När du besöker vår webbplats kan du välja att prenumerera på marknadsföringskommunikation från 4PS. Genom att registrera dig för marknadsföring ger du ditt uttryckliga samtycke till att de uppgifter du lämnar (till exempel din e-postadress eller ditt telefonnummer) behandlas och används av 4PS för att regelbundet skicka dig skriftlig elektronisk kommunikation (till exempel e-post, SMS, snabbmeddelanden) som innehåller företags-, produkt- och tjänsterelaterad information, till exempel nyheter om 4PS och/eller Hiltis produkter eller tjänster, tävlingar, rabatter och kommande kampanjer.

Som B2B-kund kan du när som helst invända mot att Hilti-anställda använder ditt telefonnummer genom att kontakta vår support och/eller din 4PS säljkontakt.

Slutligen kan du granska och redigera dina inställningar för cookies och liknande teknik för 4PS tjänster, webbplatser och appar genom att besöka de relevanta cookie-inställningarna. För ytterligare information, se avsnitt .10

Om du återkallar ditt samtycke till en behandlingsaktivitet för vilken ditt samtycke tidigare gavs, förbehåller sig 4PS rätten att ytterligare behandla och använda dina personuppgifter i den utsträckning detta krävs eller tillåts enligt tillämplig lag.

Du kan när som helst kontakta oss via vårt webbformulär för att utöva dina rättigheter enligt tillämplig dataskyddslag och förordning.

 

Du har rätt att utöva följande rättigheter som fysisk person:

  • Rätt att göra invändningar: När 4PS behandlar dina uppgifter baserat på legitima intressen har du rätt att när som helst invända mot denna behandling, av skäl som rör din specifika situation, utan några formella krav. Om du har rätt att invända och du utövar denna rätt, kommer dina personuppgifter inte längre att behandlas för sådana ändamål av Hilti, såvida vi inte kan påvisa tvingande legitima skäl som skulle tillåta oss att fortsätta behandlingen – till exempel för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.

Du har också rätt att invända mot användning av personuppgifter för reklam- och marknadsföringsändamål. Om du utnyttjar denna invändning kommer vi att upphöra med behandlingen av dina personuppgifter för detta ändamål (artikel 21 i GDPR).

 

  • Rätt till tillgång: Du har rätt att få veta om 4PS behandlar dina personuppgifter och, om så är fallet, begära tillgång till dessa uppgifter och viss information om behandlingen. Informationen om tillgång omfattar – ändamålen med behandlingen, de berörda kategorierna av personuppgifter och de mottagare eller kategorier av mottagare till vilka personuppgifterna har lämnats ut eller kommer att lämnas ut (artikel 15 i GDPR).
  • I GDPR-länder har du rätt att kostnadsfritt få en kopia av de personuppgifter vi behandlar om dig. För ytterligare förfrågningar som görs av dig under en kort tidsperiod kan vi ta ut en rimlig avgift baserad på administrativa kostnader.

 

  • Rätt till rättelse: Du har rätt att få alla felaktiga eller ofullständiga personuppgifter som vi har om dig rättade (artikel 16 i GDPR). Du har också rätt att komplettera dessa uppgifter genom att lämna en kompletterande redogörelse till 4PS.

 

  • Rätt till radering (”rätten att bli bortglömd”): Du har rätt att under vissa omständigheter få dina personuppgifter som innehas av 4PS raderade om de skäl som anges i artikel 17 i GDPR är tillämpliga.

 

  • Rätt till begränsning av behandling: Du har rätt att under vissa omständigheter begränsa Hiltis användning av dina personuppgifter till lagligt definierade ändamål i enlighet med art. 18(2) GDPR (personuppgifternas riktighet bestrids, behandlingen är olaglig och du invänder mot att dina uppgifter raderas, 4PS behöver inte längre personuppgifterna för ändamålen med behandlingen men de är fortfarande nödvändiga för att du ska kunna fastställa, utöva eller försvara lagliga rättigheter, eller du har invänt mot behandling i avvaktan på verifiering av legitima skäl) (art. 18 GDPR).

 

  • Rätt till dataportabilitet: Du har rätt att under vissa omständigheter begära en kopia av de personuppgifter som behandlas av Hilti i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och att överföra dessa uppgifter till en annan enhet utan hinder från 4PS. Du har också rätt att få dina personuppgifter överförda direkt av oss till en annan personuppgiftsansvarig, förutsatt att detta är tekniskt möjligt (art. 20 GDPR).

 

  • Rätt att lämna in ett klagomål: Om du anser att 4PS behandling av dina personuppgifter har utförts i strid med GDPR och de principer som anges i denna integritetspolicy, har du rätt att lämna in ett klagomål till en nationell dataskyddsmyndighet (se avsnitt12 ) (artikel 77 i GDPR).

 

  • Rätt att återkalla ditt samtycke: Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Om du vill återkalla ett samtycke som du tidigare har gett oss till att behandla dina personuppgifter för marknadsföringsändamål kan du göra det genom att använda den avregistreringsmekanism som finns i kommunikationen, dina cookieinställningar eller genom att kontakta oss (artikel 7.3 i GDPR). Om du återkallar ditt samtycke påverkar det inte lagligheten i 4PS behandling av dina personuppgifter före återkallandet.

 

På EU:s officiella webbplats kan du läsa mer om dessa rättigheter.

Observera att vi, i enlighet med tillämplig lokal dataskyddslagstiftning, kan komma att ta ut en rimlig avgift för att hantera din begäran. Vi kommer alltid att informera dig om beloppet innan vi hanterar din begäran.

 

9.        Vad gör vi för att skydda dina personuppgifter?

 

4PS förstår vikten av informations- och datasäkerhet och vi vill att din surf- och köpupplevelse hos oss ska vara så säker som möjligt.

 

Eftersom ingen organisation eller dess system någonsin kan garanteras vara 100% säkra hela tiden, bör du endast dela personlig information online eller via mobilappar som du känner dig bekväm med att dela.

 

För att skydda dina personuppgifter har vi implementerat rimliga och toppmoderna skyddsåtgärder och försiktighetsåtgärder, inklusive tekniska och organisatoriska åtgärder mot obehörig åtkomst, felaktig användning, ändring, olaglig eller oavsiktlig förstörelse och oavsiktlig förlust, både i ett online- och offline-sammanhang. 4PS personal är utbildad och åtar sig att skydda personuppgifter som är tillgängliga för dem som en del av deras funktioner.

 

Till exempel:

 

  • 4PS ledningssystem för informationssäkerhet är inrättat och hanteras enligt ISO-IEC 27001-certifieringen som erhållits av 4PS B.V.

 

  • När du använder vår webbplats krypteras kommunikationen med din webbläsare med hjälp av SSL-teknik (Secure Socket Layer).

 

  • Vi granskar integriteten i vår process för insamling, lagring och behandling av information, inklusive fysiska säkerhetsåtgärder, för att skydda mot obehörig åtkomst till systemen.

 

  • All åtkomst till dina personuppgifter hos 4PS är begränsad till de personer som har behov av att få tillgång till dessa uppgifter för att fullgöra sina arbetsuppgifter. Inblandade parter omfattas av strikta avtalsenliga sekretessförpliktelser och kan bli föremål för disciplinära åtgärder eller uppsägning om de inte uppfyller dessa skyldigheter.

 

Observera att användning av dina kreditkortsuppgifter alltid kräver ditt uttryckliga tillstånd.

 

 

10.     Cookiepolicy – Information om vår användning av cookies och liknande tekniker

 

Vi använder cookies och liknande tekniker i samband med våra tjänster, webbplatser och appar enligt beskrivningen nedan, i samtyckesinställningarna för denna webbplats eller i cookiebannern för respektive mobilapplikation.

 

Cookies är små textfiler som lagras på din enhet när du besöker en webbplats eller app. När det gäller tekniska cookies hjälper de oss att komma ihåg information om ditt besök, till exempel vilket språk du föredrar, dina menyinställningar eller innehållet i din kundvagn. Nästan alla våra tjänster, webbplatser och applikationer kräver vissa cookies, och vi informerar dig alltid om de specifika cookietyper som används inom varje plattform.

Cookies för funktionell/teknisk prestanda

För cookies och liknande tekniker som är nödvändiga för att leverera den begärda tjänsten (till exempel sessionscookies, autentiseringscookies och användarsäkerhetscookies) krävs inte ditt samtycke.
I sådana fall använder vi cookies och liknande teknik för följande ändamål:

  • För att komma ihåg dina preferenser (till exempel önskat språk eller innehåll)
  • För att på ett säkert sätt hantera din session på vår plattform (till exempel för att hålla inloggningen aktiv för registrerade användare under hela sessionen)
  • För att spara innehållet i din varukorg under den aktuella och för omedelbara framtida sessioner på Hiltis webbplatser och mobilappar
  • För att identifiera tekniska problem som du kan ha stött på när du använder våra tjänster

Icke-väsentliga cookies

Beroende på dina cookie-inställningar kan vi använda de insamlade uppgifterna (inklusive personuppgifter) för att köra, i synnerhet, beteendemässiga och statistiska analyser för att utvärdera användarupplevelsen på plats/i appen i syfte att förbättra våra digitala plattformar, försäljning och prestanda eller våra reklaminitiativ.

Genom att granska de relevanta cookie-inställningarna för den webbplats eller app du använder kan du välja om vi får samla in personliga användningsdata i vissa fall, från flera enheter, och, som en del av skapandet av kund- och användarprofiler, kombinera dem med andra personuppgifter som vi samlat in eller kommer att samla in från dig som en del av vår affärsrelation, där så är tillämpligt och separat tillåtet av dig, med avseende på din användning av andra 4PS-tjänster. För en lista över uppgifter som samlas in av 4PS, se avsnitt . 3

 

Du kan också ställa in din webbläsare så att den blockerar alla cookies eller väljer en viss nivå av personalisering. Det är dock viktigt att komma ihåg att många av våra tjänster kanske inte fungerar korrekt om dina cookies är inaktiverade. Vi kanske till exempel inte kommer ihåg dina språkinställningar.

Våra betrodda spårnings- och annonspartners

På Hilti använder vi förstahands- och tredjepartscookies. Du hittar detaljerad information om var och en av våra cookies och partners genom att granska de relevanta cookieinställningarna för den webbplats eller app du använder. Ytterligare information om några av våra partners finns nedan.

 

 

Mautic

 

Om du samtycker (via vår cookiebanner) använder vår webbplats reklamcookies som tillhandahålls av Mautic. Mautic använder dessa cookies för att förse besökare med anpassade annonser baserat på de sidor du tidigare besökt och för att analysera effektiviteten i annonskampanjerna.

Den information som genereras av cookies kommer att överföras och lagras av Mautic. För mer information om hur Mautic använder information från webbplatser eller appar som använder dess tjänster, besök: https://mautic.org/privacy-policy/

Google Analytics och Google Tag Manager

Vår webbplats använder Google Analytics, en webbanalystjänst som tillhandahålls av Google Inc. (”Google”), om du samtycker till det (via vår cookie-banner). Google Analytics använder cookies (som beskrivs ovan) för att hjälpa oss att analysera hur användare interagerar med vår webbplats. Den information som genereras av cookien om din användning av vår webbplats (inklusive eventuellt din IP-adress) kommer att överföras till och lagras av Google. För mer information om hur Google använder information från webbplatser eller appar som använder dess tjänster, besök https://policies.google.com/technologies/partner-sites.

Microsoft

Om du samtycker (via vår cookie-banner) tillåter vår webbplats Microsoft att samla in eller ta emot personuppgifter för att tillhandahålla Microsoft Advertising-tjänster till Hilti. Du kan läsa Microsofts sekretesspolicy på https://privacy.microsoft.com/en-us/privacystatement.

 

 

 

11.     Länkar till andra webbplatser som inte tillhör 4PS

 

Våra tjänster, webbplatser och appar kan innehålla länkar till andra tjänster, webbplatser och appar som inte tillhör Hilti och som är av intresse. När du har använt dessa länkar lämnar du vårt tjänsteområde. När du besöker sådana andra tjänster, webbplatser och appar bör du iaktta försiktighet och läsa det integritetsmeddelande som gäller för appen eller webbplatsen i fråga. 4PS kan inte, och tar inte, något ansvar för innehållet eller sekretesspraxis för sådana tjänster, webbplatser eller appar, och vi stödjer dem inte heller.

 

12.     Efterlevnad och samarbete med tillsynsmyndigheter

 

Vi granskar regelbundet vår efterlevnad av vår integritetspolicy. Eftersom Hilti har sitt huvudkontor i Liechtenstein har vi ett nära samarbete med Liechtensteins dataskyddsmyndighet. Du har rätt att lämna in ett klagomål till dataskyddsmyndigheten i Liechtenstein eller till din lokala tillsynsmyndighet i en EU- eller EES-medlemsstat (till exempel den plats där du har din vanliga vistelseort, arbetsplats eller den plats där det påstådda intrånget ägde rum). Vi föreslår att du skickar in en begäran eller tar upp en fråga genom att kontakta vårt dataskyddskontor via detta formulär eller via kontaktuppgifterna i avsnitt1 . Dataskyddskontoret är den lämpliga kontaktpunkten för alla dataskyddsrelaterade frågor eller problem.

 

13.     Hur kommuniceras ändringar av denna integritetspolicy?

 

Vår verksamhet förändras och utvecklas ständigt, vilket innebär att vår integritetspolicy behöver uppdateras då och då. Kontrollera denna integritetspolicy då och då för att säkerställa att du är medveten om eventuella ändringar som vi har gjort.

 

Alla ändringar av denna integritetspolicy kommer att publiceras på denna sida och, om ändringarna är betydande, kommer vi att tillhandahålla ett mer framträdande meddelande upp till individuell e-postavisering.

 

14.     Kontakta oss

 

Din feedback är alltid välkommen. Om du har några frågor eller funderingar om våra integritetsrutiner eller din integritet inom 4PS, tveka inte att kontakta oss via detta formulär eller de uppgifter som finns i avsnitt .1